
Plébániai hírek – Vasárnap lesz Toronyban a gyermekek elsőáldozása
2019-04-23
Szeptemberre elkészül a dozmati víztározó – ígérték a szakemberek az érdeklődőknek
2019-04-26Országos második helyezett lett az OKTV keretében meghirdetett mozgóképkultúra- és médiaismereti versenyen a toronyi Schütz Brúnó, aki a szombathelyi ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanulója.
A mozgóképkultúra és médiaismeret már tizenöt éve OKTV-tantárgynak minősül, ennek döntőjét másodszor rendezték meg az Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság médiaértés-oktató központjában. A verseny egyébként három fordulóból állt, a döntőbe a kilenc legjobb diák jutott, köztük a toronyi Schütz Brúnó.
- Magát a versenykiírást már augusztusban feltöltötték az internetre. A jelentkezőknek tehát majdnem fél évük volt, hogy elkészítsék az első fordulóban kért esszét, illetőleg projektfeladatot – avatott be a verseny részleteibe Schütz Brúnó.
- Mindkét feladat esetében három-három lehetőség közül választhattunk: nekem ebben a tanévben egy hangjátékkal és egy, a Viszkis karakterét elemző esszével kellett szembenéznem. Felkészítő tanárom (a Bolyaiban tanító Németh József tanár úr) alapos és szakmai segítségének hála, az első félévben kiegyensúlyozottan dolgoztam. A megyei könyvtár segítségével pedig megfelelő anyagokat találtam Ambrus Attila cselekedeteiről a 90-es évekből. A hangjátékom egy kortárs novella, Podmaniczky Szilárd: Az élet császárai című írása alapján született meg. Egy pellengérre állított, szatirikusan bemutatott átlagos, „proli” magyar család egy napját mutattam be, amelynek során a négy családtag állandóan veszekszik, mindenki kimutatja a foga fehérjét, a konfliktust pedig az eltett közös pénz eltűnése okozza. A hangjáték stílusa nyers, kissé nihilista, hiszen cél volt a kritika is. Az előkészületek során sok poénos, obszcén szófordulatot gyűjtöttem, viták szövegét írtam meg, s ezekből állítottam össze a saját szövegkönyvemet. A hangjáték sikerét azonban leginkább a szereplők zseniális alakítása okozhatta. A két szülőt egy színész házaspár, Fazekas Gábor és Kozma Jucus alakította, míg a nővért az osztálytársam, Hurtik Nóra jelenítette meg, a kisöccsét pedig én magam vállaltam fel.
- A felvétel során sokat nevettünk, de az a hangulat, ami a szöveg előadását, felvételét jellemezte, mesteri szín- és „hangjátszásra”, tehetségre utal. A hangjáték ezek után (a novella tartalmára utalva) a Császármorzsák címet kapta, s a pályamunkákat elbíráló zsűri körében hatalmas tetszést aratott.
- Bejutottam hát a második fordulóba, ami a budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Gimnáziumban volt. Ez már pusztán elméleti feladatokat tartalmazott: a 17 továbbjutónak levetítettek egy rövid animációt, illetve egy, a televízió pszichológiai hatásairól szóló filmrészletet, s ezeket kétszer 60 perc alatt, helyben megírt rövid esszében kellett elemezni. (Az animáció címe: A Nyalintás nesze.) Az elemzésnél művészettörténeti, filmművészeti, média- és kommunikációelméleti, valamint stilisztikai szempontokat is figyelembe vettek. Innen már csak a legjobb 9 versenyző jutott a döntőbe: szerencsére köztük lehettem.
A március 12-i országos döntőn tehát kilenc diák vett részt, akik egymás korábban megírt OKTV-s dolgozatait elemezték, majd saját anyagaikat vitahelyzetben védték meg – írta a döntőről az mnhh.hu. A gyakorlati feladat egy médiaszöveg előállítása volt, ahol kreatív témafeltáró és szerkesztői képességeikről adtak számot: a diákoknak a központ kínálta eszközökön interjút kellett készíteniük egymással. Az egymás megismerésére szánt felkészülési idő után negyed órában beszélgetéseket rögzítettek, majd a nyersanyagokból 4-5 perces riportokat vágtak olyan változatos témákban, mint a komolyzene, a színjátszás és a diákönkormányzati munka.
(Az mnhh.hu oldalról kölcsönzött fotón Schütz Brúnó jobbról a harmadik.)
A döntő résztvevői közül Schütz Brúnó szerezte meg a második helyet. Erről így nyilatkozott:
A verseny minden fordulóját nagyon élveztem, hatalmas szakmai tapasztalattal lettem gazdagabb, a fáradságos munka eredménye pedig a döntőben szerzett országos második helyezés lett (Ezt figyelembe veszik majd az egyetemi felvételinél is). További hozadéka a versenynek, hogy meghívást kaptam egy június végi budapesti filmes táborba, amit a Nemzeti Filmalap szervez, és a szakmai programokon az országból mindössze 16 tanuló vehet részt.